A Forbes report on alleged Russian army casualties in Ukraine citing a dodgy Russian website has sparked a media and Twitter storm. Some said Russia had “finally slipped” with the leak on its troops in Ukraine; others were baffled by the “fake publication.” RT decided to investigate.

A Forbes contributor, Paul Roderick Gregory, published an article on Wednesday citing a Russian web source called “Delovaya Zhizn” (translated as Business Life), which was said to reveal “official figures on the number of Russian soldiers killed or made invalids in eastern Ukraine.”

The report, dated March 2015 and entitled “Increases in Pay for Military in 2015,” was altered, with the relevant information being removed, after the Forbes publication came out. However, the original copy was webcached by Google.

The cache shows that the website, which has articles on Russian finance, markets and leisure, claimed that the Russian government had paid monetary compensation to Russian soldiers who “took part in military actions in Eastern Ukraine.

Without citing a source, the article claimed that as of February 1, more than 2,000 families of soldiers killed in Ukraine had received compensation of 3 million rubles (about $50,000) and those crippled during military action – a half million rubles (about $25,000). It added that another 3,200 soldiers wounded in battle had received compensation of 1,800 rubles for every day they were in the conflict zone.

The Forbes contributor accused “Russian censors” for “quickly removing the offending material.”

The Forbes report was picked up by Western media and independent journalists. The…

Continue Reading